Hvis du kun har en eller få kunder, så kan du højst sandsynligt godt huske 90 % af informationerne omkring dem, som gør dig klædt godt på til dine møder og den løbende dialog. Men hvad hvis du er syg eller på ferie, og dine kollegaer skal tage over?
Det kunne også være, at du ikke selv kan deltage i et møde eller være to steder på én gang, så ville det da være fedt at en kollega kan tage over for dig.
Med informationerne om en kunde sat ind i et CRM-system kan din kollega være i stand til at have de samme informationer om en kunde som du, og kan derfor varetage et møde og fastholde den gode kunderelation. I sidste ende er det den gode kunderelation, der gør os i stand til at skabe salg eller mersalg.
Disse muligheder kan realiseres med et effektivt CRM-system og korrekt brug af dette. Et af de mest anvendte CRM systemer i Danmark er lavet af danske SkyViewCRM.
De tilbyder et effektivt og overskueligt system, der samtidig leveres til en favorabel pris. Uanset om du er en lille eller stor virksomhed, så er det til at betale, eftersom du betaler for hver bruger, der tilknyttes systemet. Deres system vil hjælpe dig med både kundehåndtering, projektstyring og i et salgsøjemed.
Det er klart at informationerne, skal indtastes i systemet for at mulighederne i det, kan udnyttes til fulde, men det er den mindste udfordring at mestre.
Som mennesker husket vi ikke alt. Det gør computeren, hvis vi beder den om det. Mennesker kan skabe relationer – det kan computere ikke (udbredt!) endnu. Så ved at kombinere de to egenskaber er der grobund for solid relationsskabelse med dine nuværende eller potentielle kunder.
Når du som eksempelvis sælger, skal ud og møde din kunde for både første, anden og tredje gang, så er det altid godt at være forberedt. Både første gang ved at vise du har gjort dit hjemmearbejde ordentligt ved at sætte dig ind i den virksomhed du skal besøge, og har forberedt intelligente spørgsmål på ting, du ikke har kunne få svar på. Og ved at sætte dig ind i indkøberens sted og kigge på dit produkt og tænkt over, hvad du kunne forestille dig, at der var af spørgsmål omkring produktet. Det er ganske underordnet om, det er et klassiske fysik produkt, et it-produkt eller en ydelse som rådgivning. Ved at svare på de spørgsmål indkøberen måtte have – allerede inden de er blevet stillet er du langt og indkøberen opnår en langt større forståelse for produktet end han havde forventet.
Du skal ikke kun spørge ind til professionelle områder – small talk er nemlig også vigtigt. Det kan være afgørende for et fremtidigt møde om du kan huske indkøberens private forhold: Hvad hedder vedkommendes kone, hvor længe har de været gift, hvad hedder deres børn, hvor bor de, dyrker han sport, osv.
Når du så på næste møde henkastet og afslappet uden større besvær husker hvad konen og børnene hedder, spørger om hvordan sejlturen i det sydfynske øhav med det nye sejl gik, og hvordan der går med hundetræningen – giver det et enormt positivt indtryk, og du får som indkøber lyst til at handle med dig igen. Alle de informationer havde været vanskelige at huske, og det er alt andet lige nemmere at læse op på forudgående møder og interaktioner med 10 forskellige kunder i et CRM system end at huske dem alle.